Waar houd je rekening mee?
1. Houd het simpel
Een logo werkt wanneer het eenvoudig en herkenbaar is. Voor sommige logo’s kan dat betekenen dat alleen tekst in een bepaald lettertype al voldoende is. Een goed voorbeeld hiervan is Coca Cola of Mars. In andere gevallen wil je misschien juist een grafische afbeelding die bijdraagt aan zowel de herkenbaarheid van je bedrijf als aan de vertaling van de aard van je product of dienst. Het is wenselijk om helderheid van zaken te geven vanaf de eerste aanblik. Toch kun je hier ook een kanttekening bij plaatsen, want wat zegt bijvoorbeeld een appel nou over computers! Om maar iets te noemen.
2. Maak het onderscheidend
Wanneer het logo van jouw onderneming lijkt op dat van een ander bedrijf kan dat verwarring opleveren. En klanten die in verwarring worden gebracht vinden dat over het algemeen niet zo leuk. Een goed voorbeeld hiervan is de gelijkenis tussen het logo van Zalando en PostNL. Neem dus je tijd om de vorm die jij hebt gevonden te Googlen op eventuele al bestaande logo’s! Vanuit deze gedachte gezien is het zeker een goed idee om een afbeelding te combineren met de naam van je bedrijf.
3. Maak het tijdloos
Er zijn talloze voorbeelden te noemen van logo’s die tot in het einde der dagen op het netvlies van veel mensen gebrand zullen staan. De logo’s die ik eerder al aanhaalde zijn daar goede voorbeelden van. Probeer je logo vrij te houden van heersende trends, dit zou jouw logo overigens ook een stuk minder uniek maken. Trends zijn immers afkomstig van anderen!
Dus: Houd het simpel, maak het onderscheidend, maak het tijdloos, maak het persoonlijk en houd het consistent.
4. Maak het persoonlijk
Draagt het logo de dromen die jij hebt voor je onderneming uit? Wat maakt dat het past bij jou als ondernemer of bij jouw bedrijf? Ben zorgvuldig in de kleuren die je gebruikt, neem de tijd om uit te zoeken en na te voelen of jij volledig achter je logo staat. De dromenvanger die ik heb verwerkt in mijn logo staat nog steeds als een huis! Ik heb ‘m weliswaar in één avond gemaakt, ik voelde aan alles dat het goed was voor mij. En dat, terwijl ik toen nog niet eens met dromen werkte! Het web erin sprak mij aan en ik vond het passen bij mijn werk als webdesigner. Ook het ‘vangen van dromen’ vond ik boeiend en ik wilde graag dat ik ‘droomwebsites’ ging maken voor mijn klanten. Wat maakt jouw logo persoonlijk?
5. Houd het consistent
Een logo komt het best tot zijn recht wanneer deze deel uitmaakt van de hele huisstijl. Zo creëer je een overall consistent beeld dat de herkenbaarheid van je logo vergroot. Het geeft structuur aan je beeldvorming, website, briefpapier enzovoorts. Een huisstijl die opgebouwd is uit een allegaartje aan stijlen kan een chaotische aanblik geven en dit zal het vertrouwen van je klanten niet ten goede komen. Zorg er ook voor, dat het logo ook in zwart/wit herkenbaar en goed eruit ziet!
Zelf maken of laten maken?
Het maken van een logo is een creatief proces en niet iedereen is daar even bedreven in. Wil jij een logo dat helemaal bij jou past en op jouw wensen is toegespitst? Laat de Webconnectie je helpen hiermee! Neem contact op voor meer informatie!
Hoe is jouw logo tot stand gekomen? Heb je er nog geen, waar loop je tegenaan? Laat een reactie achter, misschien kan ik je tips geven!
0 reacties